Rädda övervattnade växter

BalkonglådaHär i Stockholm har vi haft ett par riktiga regndagar. På balkongen är det ju extra känsligt med såväl sol som regn så det är en källa till oro för mina plantor.

Om jag är hemma när det regnar kraftigt brukar jag dra in de krukor och säckar som inte har några klättersnören under tak. Men det allra viktigaste är att ha bra dränering från början. Jag har hål i botten på nästan alla mina krukor och rejält med lecakulor.

Ett tips om jorden ändå blivit för övervattnad är annars det klassiska husmorsknepet med papper i blöta skor. Tidningspapper har en fenomenal förmåga att suga upp vatten. Jag rullar ihop en tidning och stoppar ner den så djupt det går i lådan.

Sen är det bara att hoppas på sol som torkar upp, och det ser vi ut att få i dag, äntligen!

Lämna en kommentar