Färskost med gräslök

GräslökGräslök är nog en av de mest skönt okomplicerade växterna i mitt lilla ”kryddland”. Jag är särskilt förtjust i den djupa, gröna färgen, som brukar signalera att det här är en planta som mår bra.

Gräslök vill stå soligt i näringsrik jord och när den klipps ner och skördas skjuter det upp nya skott.

Gräslöken kan blandas i såser och klippas över den mesta sommarmaten. Den ska inte kokas, utan ätas färsk. De rosa bollformade blommorna är fint att använda i mat. Och sen går den utmärkt att frysa när sommaren är över.

Häromdagen använde jag min gräslök till en hemmagjord färskost. Det är så himla enkelt bara man har lite tid på sig.

Färskost med gräslök

Färskost med gräslök

1 burk kesella
I knippe gräslök
Salt
Peppar
Olivolja

Häll över kesellan i ett kaffefilter och låt rinna av i cirka två timmar.

Hacka gräslök och blanda i.

Smaksätt med salt och peppar.

Lite olja gör smaken rundare.

Osten kan ätas direkt men blir allra godast om den får stå till sig över natten.

Kesella eller kvarg

Gillar ni så kan jag rekommendera att experimentera med andra smaksättningar.

Hackade pistagenötter och honung. Soltorkade tomater. Oliver. Ja, ni fattar.

Gräslöksblommor.

One thought on “Färskost med gräslök

  1. inte fan gör det det

    Åh, vad dina bilder är fina! 🙂
    ja, jag älskar också gräslök, men tyvärr har jag inte haft någon tur med den i år på balkongen…klippte ner den en gång och sedan slutade den att växa…:-(
    Tänkte köpa en ny planta- och hoppas på en lååång sommar!
    Trevlig helg!
    /a

    Svara

Kommentera

