Mina tomatplantor – två mycket avlägsna kusiner

BusktomatDet går inte fort, men det är tveklöst tomater på gång på min busktomat. Alla blommor har inte blivit tomater, kanske har det varit för torrt eller så har de inte blivit pollinerade.

När jag sedan tittar på min andra sort, vinbärstomaten, måste jag skratta och fråga mig om dessa två är släkt överhuvudtaget. Jag har nog aldrig sett en sådan smal sticka till tomatplanta i mitt liv.

Vinbärstomat

Enligt ett experiment som Maria gjorde när hon drev bloggen Odling for dummies, så blir det lätt så att tomatplantor som drivs upp i varma hem ränner i väg. Receptet mot rangliga plantor är mer ljus, eller lägre temperatur.

Nu är ju dessa plantor redan hopplöst efter, men jag tänker hålla dem vid liv och se var det här tar vägen.

7 thoughts on “Mina tomatplantor – två mycket avlägsna kusiner

    1. Fröbomb Inläggets författare

      Jag har de i en loggia och där är det väldigt mycket ljus. Men jag har funderat lite på att skaffa extralampor till vintern.

      Svara
      1. lenaericsson

        En ”loggia”, vad är det?
        Vi testade då jag läste biologi att mäta ljuset i ett fönster och utomhus. Jag kommer inte ihåg siffrorna nu, men det var STOR skillnad.
        Man kan ju ha lite svalare också, men det är ju svårare att ha om man bor i en lägenhet. Man använder ju oftast alla rum då… och familjen kan bli lite grinig om man sätter växternas väl och ve före dom 😉

  1. Fröbomb Inläggets författare

    Jag skulle gärna ha det svalare hemma, men vi kan inte styra temperaturen. Vi har många stora fönster som gör att det blir väldigt varmt. Det vi kallar loggia skulle nog också kunna kallas burspråk. Det är en köksdel som sticker ut med fönster på tre sidor, som ett eget litet rum.

    Svara

Kommentera

