Recension: Modemanifestet – de stilsmartas handbok

Modemanifestet av Sofia HedströmKreativitet föds och trivs i vakuum. Brist på pengar, brist på sysselsättning, brist på sammanhang kan många gånger driva oss att skapa något nytt för att tillfredsställa våra behov.

I dag är det inte ovanligt att människor som har sina behov tillfredställda men ändå känner sig tomma och stressade, konstruerar vakuum i form av till exempel köpstopp eller skärmförbud. I bästa fall uppstår jubel över de kreativa aktiviteter som den nya tiden fylls med, i värsta fall ersätts en ovana med en annan, enligt den klassiska devisen ”summan av lasterna är konstant”.

Modejournalisten Sofia Hedström har skrivit en bok om sitt ett år långa köpstopp på kläder och hur det gjorde henne mer kreativ och medveten om sin egen stil.

Modemanifestet av Sofia HedströmBoken har tre delar: En dagbok där hon beskriver hur hon kombinerar ett absolut köpstopp med jobbet som journalist på modeveckorna, ett manifest där hon slår fast hur den som vill bli ”stilsmart” ska göra och slutligen intervjuer med kreativa människor som kokar, klipper och gräver ner sina kläder.

Boken är underhållande med hurtig ton, men i grunden finns en radikal kritik av ett samhälle som uppmanar till konsumtion utan eftertanke. Och Sofia Hedström är inte ensam – dessa tankar delar hon med människor över hela världen.

Ett citat ur boken som jag tycker är ganska sorgligt: ”Trots att vi som i dag klassas som unga vuxna har mer kläder än någon annan tidigare generation, har vi helt gått miste om skönt det är att kramas av exklusiva tyger och låta ögonen njuta av riktigt skickligt skrädderi”.

_MG_0939Jag drömmer om att ha en perfekt garderob, där alla kläder är plagg jag gillar och passar i. Det största hindret för mig är att mer än hälften av mina kläder är för små. Jag är inte beredd att slänga ut dem eftersom jag inte vill ge upp mina ambitioner att komma tillbaka till en mer hälsosam vikt. Därför har jag under en längre tid haft ett semi-köpstopp på kläder. Jag köper mycket sällan kläder i min nuvarande storlek eftersom jag anser att den är tillfällig.

Däremot har jag vid ett fåtal tillfällen ägnat mig åt så kallad proaktiv shopping, som Minimalisterna skrivit mycket om. Det innebär att en del av plaggen i min garderob inte passade ens när jag köpte dem. Kanske visar det sig att jag inte ens gillar dem den dag jag kommer i dem.

Ett första steg mot den perfekta garderoben, eller att bli stilsmart som Sofia Hedström kallar det, är att göra en garderobsinventering. Lägg alla svarta toppar i en hög och alla ullkjolar i en annan. Det blir en bra påminnelse om vad man faktiskt äger. Det ger också en bild av hur ens shoppingmönster ser ut. Titta på högen med de kläder som inte används och fundera på vilka gemensamma nämnare som finns. 

Ett annat tips för att få koll är att hänga sina kläder på galgar som hänger åt samma håll. Nästa gång ett använt plagg ska in i garderoben hängs galgen åt det andra hållet. Det har i alla fall gjort det ännu mer tydligt för mig vilken liten del av min garderob som jag faktiskt använder till vardags.

Här är några saker jag försöker tänka på för att få en perfekt garderob:

– Ingen proaktiv shopping. Om jag inte ska använda plaggen här och nu får det vara.

– Undvika fynd-shopping. Det är så lätt att köpa hem plagg på rea eller från Tradera bara för att priset är bra. Men om plagget sedan hänger oanvänt i garderoben är det bara en förlust.

– Undvika tröst- eller belöningsshopping. Jag väljer att citera dramatikern och shoppingmissbrukaren Lars Norén som avskräckande exempel. Så här skrev han i sin dagbok från 2006:  ”Jag tog en promenad, lämnade in min klocka, köpte en t-shirt, svart, fullkomligt i onödan, sjukligt, eftersom jag har minst 200 svarta t-shirts.”

– Köpa bra kvalitet. Det är värt att lägga pengar på kläder i fina material och av designers som jag gillar.

– Laga kläder som går sönder. Ibland kan en favoritklänning ligga oanvänd i månader, bara för att en knapp behöver sys dit. Synd, när det går så snabbt.

Modemanifestet

Men det här med att sy och fixa egna kläder – det ligger inte för mig. Däremot tycker jag att jag har blivit mer medveten om vad jag har i garderoben och vad jag tycker om. Förhoppningsvis leder det till att jag shoppar smartare framöver.

8 tankar på “Recension: Modemanifestet – de stilsmartas handbok

  1. Cecilia Bergman

    En annan intressant bok på temat (och rätt miljömedveten också) är ”Stil med Camilla Thulin” som jag gillade massor. Jag känner så igen mig i ditt semistopp på klädköp tills vikten är på rätt igen :0)

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Tack för tipset! Mode och stil har väl traditionellt skett på ett ganska medvetet och sparsamt sätt. Det är nu på senare tid som vi börjat förbruka kläder i så snabb takt att vi glömmer bort att prioritera kvalitet och vad vi faktiskt gillar.

      Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Jag tror att det är väldigt nyttigt att fundera på hur man shoppar. Jag tycker om att köpa grejer, men blir frustrerad när jag tänker på vad mycket saker som jag slänger pengar på som jag inte vill ha eller behöver. Jag kan också rekommendera en del bloggar som skriver intressant om köpvanor, bland annat Köpstoppsbloggen och Minimalisterna.

      Svara
  2. alexochcarin

    Så sant som det var sagt.(eller skrivet)
    Två andra tips är
    – va föräldraledig.
    -bo i skogen.
    kombinerar man dessa två så går det inte så mycket kläder. Varierar mellan två umderställ i bra kvalité. Om än de börjar vara lite utslitna.
    Men snart återgår jag till jobbet igen och tanken slog mig häromdagen ”jag har verkligen iiiingeeet att ha på mig”.
    Känns det bekant, trots att garderoben är full.
    hmm. Får göra en inventering.
    Kram och kul att du är här igen;)

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Tack, vad roligt att du tycker det. Den har legat lite i träda i vinter. Du har själv en väldigt fin blogg, jag lägger till den på min läslista!

      Svara

Lämna en kommentar