Självbevattning med petflaska – en succé

Självbevattning.Vi har varit ute på två resor under sommarens första semesterveckor, den ena fem dagar och den andra nio dagar lång. Jag ska erkänna att jag var nervös för mina odlingar, eftersom jag beslöt att inte kalla in hjälp utan enbart förlita mig på självbevattning, jag har skrivit om det här.

Facit: En planta torkade ihjäl. Men kusten är inte helt klar. Det finns fortfarande en risk att jag har övervattnat några plantor så att rötterna har ruttnat. Men än så länge ser allting piggt ut.

Jag kan inte garantera att det funkar i så pass många dagar om du har mycket sol på balkongen eller om Stockholm skulle belönas med flera dagar av högsommarvärme när du råkar resa bort.

Så vad var det som strök med? Det var en krasse som Lilla R tog hem från förskolan i en pappersmugg som han dekorerat. Den var kvarlämnad i köksfönstret och i det närmaste mumifierad.

Krasse

Sanningen är att jag redan på förhand dömde ut krassens chanser att klara sig och inte heller trodde att han skulle bry sig. Men efter någon dag hemma kom han och frågade ”var är min blomma?”

Så nu har vi satt ny smörgåskrasse. Jag är inte så förtjust i att äta denna växt egentligen. Men det var ett bra val av frö av förskolan eftersom det ger så snabbt resultat, efter bara någon dag börjar det hända saker.Krasse.

6 thoughts on “Självbevattning med petflaska – en succé

  1. lenaericsson

    Vad roligt att det fungerade. Det kanske fungerar helt perfekt om man har någon som tittar till dom ibland också, men har man grejer i kruka brukar det ju behövas vattnas varje dag, så bara att slippa be någon VARJE dag måste ju vara ett stort plus!

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Alla mindre krukor tog jag in, för de hade nog inte klarat sig i solen. En livs levande vattnare är ju super, och riktigt soliga sommardagar är det kanske ett måste.

      Svara
  2. johannele

    Kanske jag också borde testa – har en natt på sommarstuga framför mig och är lite orolig för tomaterna som har ganska små torkmarginaler. Fast jag ska också flytta in krukor i svalkan inomhus. Bra att dina överlevde i alla fall!

    Svara

Kommentera

