Dags att skörda: Sanslöst goda brytbönor

Brytbönor

Jag har sett mycket fram emot att få skörda mina brytbönor, och häromdagen var det dags. Det har visat sig att brytbönorna är perfekta balkongväxter. Trots att jag har trängt ihop flera plantor i en relativt liten odlingssäck har varje planta hittills gett flera stora bönor, och det är mer på gång.

Dessutom är de makalöst goda. Mycket smak och bra spänst. Brytbönor, eller haricort verts, köper jag ofta frysta eftersom det är en av de grönsaker som gör sig bäst i frysdisken. Men det går inte att jämföra smaken på dem med dessa solmogna skönheter.

Jag köpte mina hos Runåbergs fröer, sorten heter Maxibel.

Tillagningen av brytbönor är enkel: En minut i kokande vatten så är de perfekta.

Mina bönor fick bli basen i en sallad. Då utgick jag från ett recept som jag hittade på den vackraste matbloggen som finns, Green Kitchen Stories. Men stora delar av receptet är utbytt mot annat som jag hade hemma istället. Gröna bönor, matkorn, tomater och paprika.

Brytbönor och grillade grönsaker

8 brytbönor
1,5 dl matkorn
4 små tomater
0,5 paprika
2 msk nöt- och fröblandning

Dressing

4 tsk dijonsenap
3 tsk honung
Juice från 1 citron
3 tsk äppelcidervinäger
4 tsk olivolja
Salt och peppar

Värm ugnen till 200 grader

Kapa ändarna på brytbönorna och lägg i kokande vatten. Plocka upp dem efter 1 minut.

Använd samma vatten till att koka matkornen i.

Dela paprikan i mindre bitar. Olja tomaterna och paprikan och lägg på bakplåtspapper.

Baka i ugnen cirka 15 minuter.

Gör under tiden dressingen.

Blanda bönor, matkorn, grillade grönsaker och dressing i en skål.

Lägg på nötterna vid servering.

Brytböna

Som ni ser har jag fått objudna gäster i odlingssäcken.

8 thoughts on “Dags att skörda: Sanslöst goda brytbönor

  1. lenaericsson

    Lyckliga du.Jag har av någon anledning inte fått några bönor i år. Har sått i 2 omgångar. En liten klen planta har dykt upp nu, men tvivlar på skörd. En besvikelse för det är så vansinnigt gott!

    Svara
  2. inte fan gör det det

    Har inte heller lyckats med mina bönor på min balkong…misstänker att det kan ha varit för varmt och stekande…. Roligt i alla fall att du lyckats så bra! OCH vilken god sallad och fina bilder!

    Svara
  3. Fröbomb Inläggets författare

    Vad synd att det inte blivit några bönor för er! Jag har inte odlat det förut så det är svårt att säga om det är tur, gynnsamt läge eller en bra sort som gör att det funkar så bra.

    Svara
  4. Alex

    Jag kör med sockerärtor men dom har långt tid kvar innan de blir nån sallad av dem. Det har ju varit höst här i några veckor men nu skiner solen-Äntligen!
    Idag har jag spenderat en massa pengar på perenner till en nygammal rabatt. Skulle lätt kunna göra av med en mindre förmögenhet på blomster😃
    Kram!
    /A

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Det är nog bäst att inte tänka på vad mycket pengar som går åt till odlandet, sånt som inte alltid märks. Men perennerna har du ju kvar år efter år så det är väl investerade pengar. Kram!

      Svara
  5. johannele

    Min faster bjöd på så goda brytbönor häromdagen och nu då du skriver om att odla dem på balkongen inser jag att det ska bli brytbönor istället för ärter för min del nästa år! Tack för tipset!

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Du kommer inte att ångra dig! Det är lustigt det där det med att planera för nästa säsong redan. Jag har en låång lista på olika sorter som jag är sugen på att testa och längtar lite efter att det ska bli vår så jag får sätta frö, trots att jag är mitt uppe i det riktiga odlandet.

      Svara

Kommentera

