Gourmetträdgården av Lena Israelsson

_MG_1032Lena Israelsson är en välkänd trädgårdsprofil för alla som odlar i stadsmiljö. Jag var väldigt glad att jag hittade hennes bok Cityodling på biblioteket när jag började balkongodla för några år sedan och jag lånade om den så många gånger jag kunde.

I Gourmetträdgården fokuserar hon på odling för smakens skull och det är inspirerande läsning. Många av de grönsaker vi köper har förädlats med andra egenskaper i fokus. Kommersiella odlare vill ha sorter som tål långa transporter, ser likadana ut, mognar samtidigt, ger stora skördar under lång tid, osv.

Men för den som odlar småskaligt och vill ha grönsaker för smakens skull finns en värld av arvesorter att nörda ner sig i. Det är växter som avlats fram för att smaka så bra som möjligt, men som fått stå tillbaka de senaste hundra åren när allt färre odlar för eget bruk.

Gourmetträdgården av Lena IsraelssonEn sak som jag tar med mig från Gourmetträdgården är en stor lust att odla fler sorters bladgrönsaker. Vid sidan av ruccola, spenat och mangold testar jag i år Pak choi och två sorters Cossallat, eller romansallad, som heter Crisp Mint och Little Gem. Målet är att ha en lite större låda full med sallad av olika slag hela säsongen.

Både Little Gem och Pak choi är sorter som jag valt särskilt för att de funkar tidigt och sent på säsongen. Jag vill göra vad jag kan för att förlänga odlingsperioden.

Gourmetträdgården av Lena Israelsson

Det märks att Lena Israelsson är ett fan av asiatiska grönsaker och visst blir en sugen på att prova mer.  Många sorter funkar fint i vårt klimat. Hur kul skulle det inte vara att bjuda på en helt balkongodlad kimchi?

 

4 thoughts on “Gourmetträdgården av Lena Israelsson

  1. Vespa Vulgaris

    Jag provade att odla Pak Choi förra året. Det gick inte bra. Både kålfjärilar och sniglar fullkomligen älskade den 😛

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Aj då. Jag skulle bli förvånad om det dök upp några sniglar på min balkong, och kålfjärilar har jag inte heller haft. Bladlöss däremot!

      Svara

Kommentera

