Överlevarna

VinbärsbuskeMin strategi för att övervintra balkongväxterna blev i år – att bara låta dem vara.  Hösten var lång och varm och snön sporadisk så det ser ut att ha gått vägen.

Vinbärsbusken skjuter i varje fall skott vilket ger hopp om bär i år igen. Den står i en Lindesbergskruka med ett isolerande hölje. Även den röda klövern som jag har i botten på krukan lever och mår bra.

Vinbärsbuske och klöver

I kryddkrukan, som också är från Lindesberg, har salvian och gräslöken överlevt. De andra kryddorna ser ut att ha frusit eller torkat ihjäl. I vilket fall har jag städat i krukan för att ge plats för ny jord och nytt grönt. Salvia och gräslök

Alla mina murgrönor mår också fint. Jag har inte haft några planer på att övervintra dem och de har små krukor utan isolering. Men så länge de varit gröna har de fått hänga kvar, och nu ser det ut som att vi går in i en ny säsong. MurgrönaNu ska jag skaffa några frosttåliga blommor att göra dem sällskap i balkonglådorna. Inget ger mig så mycket vårkänslor som att plantera penséer i april, så kanske blir det den klassikern i år igen.

Tills vidare njuter jag av mina nyss utslagna påskliljor och väntar på att tulpanlökarna ska göra dem sällskap.

Påsklilja

 

9 tankar på “Överlevarna

  1. Josephine

    Blir lika överraskad varje gång något lyckas överleva vintern på balkongen trots att jag inte brytt mig om dem. Murgrönan brukar klara sig fint men i veckan blev jag glatt överraskad av att nya skott börjat skjuta iväg på min till synes söndertorkade och livlösa clematis, den lyckan!

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Jag har haft ganska låg tilltro till att växterna ska överleva och städat rent på hösten tidigare år. Kul med din clematis! Jag tycker att de är så fina, men min balkong är för blåsig. Jag hade en planta för några år sedan men när den slog ut i blom blåste blommorna sönder. Så om jag ska prova igen behövs ett bra vindskydd.

      Svara
  2. Vespa Vulgaris

    Jag har också några Lindesbergskrukor men det jag försöker övervintra i dem överlever aldrig.

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Vad tråkigt, jag har själv tagit död på en stor del av det som jag frösått i år. De har både fått sjukdomar och några har fått för lite vatten, det är lätt hänt med krukodling. Vilka växter har du försökt övervintra i dina Lindesbergskrukor?

      Svara
      1. Fröbomb Inläggets författare

        Ah, jag älskar klängväxter. Jag hade en klematis för några år sedan men när de vackra blommorna väl slog ut blåste de sönder. För mycket vind på min balkong, tyvärr.

      2. Fröbomb Inläggets författare

        Ja, det är en bra idé. Jag tror jag ska åka ut till en plantskola snart och se om jag kan hitta en klängväxt som blommar och som tål lite vind.

Lämna en kommentar