Gör egen chilisås

Chilisås.

Mina chiliplantor Hot Razzamatazza har bjudit på den färgexplosion som jag hoppades på i våras. Jag odlar dem för färgens och inte smakens skull, men så klart har de även slunkit ner i maten. Jag vet inte hur jag, namnet till trots, fick för mig att de är tama, för det är de INTE.

När det så blev dags att skörda sommarens sista chili beslöt jag mig för att testa Farbror Gröns recept på syrade chilisåser. Receptet är superlätt, men de behöver tid för att stå till sig.

Chilisås

Syrad chilisås

Halvera chilifrukterna och lägg i en glasburk. För extra lång hållbarhet kan det vara smart att koka burkarna före användning.  Vispa ut 2 msk havssalt i 1 liter vatten tills det löst sig och häll i burken.

Låt stå i tio dagar i rumstemperatur.  Spara saltvattnet och häll i ytterligare om det behövs. Frukterna ska vara täckta av vatten hela tiden.

Efter tio dagar separerar du frukter och vatten. Mixa frukterna slätt och blanda ut med saltvatten och äppelcidervinäger tills du får den konsistens och smak du vill ha.

Smaka av med försiktighet om du som jag har satsat på starka chilifrukter och har tagit med mycket kärnor.

Chili Razzmatazz

En liten bit av sommaren finns nu sparad på burk. 

Vad har ni odlat för chili i sommar? Jag tar gärna emot tips till nästa säsong!

3 thoughts on “Gör egen chilisås

  1. Cecilia Bergman

    Jag odlade vanlig spansk peppar på fönsterbrädet men det blev ingenting av den tyvärr. Nu har jag köpt mig en fin och ekologisk habanero med massor av frukt. Jag vet bara inte om jag vågar äta… ;0)

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Ja, det kan vara praktiskt att köpa en planta full med frukt så här i slutet av säsongen, bara att skörda direkt! Jag köpte en stor kruka Habanero på Bondens marknad i present åt en kompis för någon vecka sedan och blev riktigt sugen på en själv.

      Svara

Kommentera

