Recension: Den onda badankan

Den onda badankanJag drog mig länge för att läsa ”Den onda badankan – Ditt barn och de osynliga gifterna”, som kom ut förra hösten. Jag befarade att det skulle vara jobbigt att känna till alla jävligheter vi utsätter de små barnkropparna för.

Journalisten Katarina Johansson har utan tvekan gjort en gedigen research. Pryl efter pryl i köket, badrummet, sovrummet, trädgården och förskolan avslöjas som både miljö- och hälsofarlig. Många ämnen lagras i kroppen och i naturen. Det finns misstankar om att följderna kan bli hormonstörningar, allergier, koncentrationsproblem – men kunskapsluckorna är stora. Varje kapitel innehåller handfasta tips på alternativ och uppmaningar att göra uppror mot marknaden.

Faktiskt så tycker jag att det känns skönare att vara påläst än att inte vara det. Jag tycker att alla småbarnsföräldrar borde läsa boken, ja den borde egentligen delas ut på BVC i folkhälsans namn.

För grejen är att vi slipper inte den här informationen (och så klart inte kemikaliernas effekt heller). Det dyker regelbundet upp varningar i nyheterna, i vännernas facebookflöden och på bloggar. Nu kan jag se över vår hemmiljö, minimera mängden kemikalier jag utsätter min son för och när medierna larmar så vet jag ofta vad det handlar om. Exempelvis bly, bisfenol och pvc förekommer ofta i nyheterna. Två färska exempel är rapporterna om bisfenol A i dricksvattnet, och bly i älgfärs.

Läs gärna mer på Katarina Johanssons blogg, eller varför inte gå på en föreläsning.

Vi har sedan länge rensat ut mycket plast i köket och kemikalier i badrummet. Men här är några ytterligare förändringar till följd av boken:

Teflonpannan har åkt ut och det var verkligen på tiden. Istället använder vi gjutjärnspannor och kolstålspannor som fungerar utmärkt.

Stekspade, måttsatser och citruspress har bytts från plast till rostfritt och glas. Vi har precis sålt och tömt en sommarstuga så flera prylar kom till oss den vägen.

Citruspressar

Den vackra, ärvda citruspressen i glas har flyttat in och citruspressen i plast har flyttat ut. Bästa sortens rensning.

Två ärvda, plastade frottélakan och en picknickfilt har jag slängt eftersom de sannolikt innehöll pvc. De ersätter jag med handdukar och vanliga filtar.

Ett gäng uppblåsbara djur, syntetiska gosedjur och plastiga bilar av tveksam härkomst har åkt ut.  Däremot känns det bra att favoriten Lego tillhör de produkter som rankas som ganska säkra.

Jo, badankan och de flesta av de mjuka badleksakerna är också slängda. Min son hade 15 små plastdjur i badkaret och numera har han fem leksaker, och klagar inte.

Två livstilsförändringar som vi försöker genomföra är att städa mer och att minska mängden prylar hemma. Att hålla rent från dammråttor är också den förändring som har absolut störst betydelse när det gäller att minska mängden kemikalier barnen får i sig. Men trots att jag tittar på dammråttorna i ett annat ljus nu så är städning lika tråkigt som förut. 

Att röja och rensa hemma har blivit något av en trend på sista tiden. Färre prylar ger både mindre potentiella kemikalier och mindre damm. Dessutom går det snabbare att städa och blir snyggare hemma så det är ju vinst på många plan. Får nog bli ett inlägg om detta senare.

Jag har köpt krukväxter som hjälper till att rena luften. Det inlägget är också på gång.

Plastleksaker

Delfinen klarade rensningen – tills vidare. Sjöflygplanet från Green toys är gjord i miljövänlig och återvunnen plast.

Jag skulle gärna uppgradera mattor, madrasser och dammsugare till varor av bättre kvalitet så småningom. Överlag kommer jag att tänka till när jag köper kläder och hushållsprylar framöver, och jag hoppas att jag även tar mig besväret att kontakta företagen och fråga om innehållet. Om vi är besvärliga konsumenter så kommer handeln och politikerna förhoppningsvis att se till att produkter med oönskat innehåll försvinner. Och enligt Katarina Johansson så har också många av de produkter med pvc, ftalater och flamskyddsmedel som jag växt upp med försvunnit från marknaden, tack vare forskning, politiska åtgärder och folkopinion. Det är hoppingivande om något!

Vad som också slog mig när jag läste Den onda badankan var att många av de saker som tas upp bygger på varningar från olika myndigheter, svenska och utländska.  Konsumenterna står på sin sida och säger  ”om det var farligt skulle det inte få säljas” medan myndigheterna kontrar med ”vi har ju varnat, det är ert ansvar”. Lite tillspetsat men jag ska återkomma med några exempel!

Kommentera

