Hitta till Paris kollektivodlingar

Jardin de deux nethes ParisI centrala Paris finns inte mindre än 70 kollektivodlingar. De drivs av föreningar men består ofta av små lotter som odlas privat.

Paris stad ställer upp med marken, vatten, stängsel och el. Motkraven är bland annat att odlingarna ska vara öppna för allmänheten minst två gånger i veckan och att det hålls en aktivitet eller ”fest” som är öppen för alla minst en gång per år. Dessutom är det ekologisk odling som gäller: inga bekämpningsmedel, hushålla med vattnet, kompostera och plantera växter som är anpassade för platsen och klimatet.

Många odlingar ligger i eller i anslutning till offentliga parker. I Paris är det överlag tätt mellan parkerna vilket gör det till en sådan bra stad att turista i med barn. Det finns alltid en lekplats i närheten när barnet vill klättra och springa.

Om du ska till Paris och är intresserad av besöka några kollektivodlingar så får du gärna använda dig av min påbörjade karta i Google maps. Planera en privat stadsvandring eller dyk in på en trädgård på vägen till något annat. Jag har märkt ut odlingar i de områden jag besökte mest, dvs 17:e, 18:e och 10:e.

Lägg gärna till fler odlingar som ni vill besöka, kartan är tillgänglig för alla.  En förteckning på alla odlingar hittar ni här och där finns även en karta i pdf-format som är lätt att skriva ut och ta med.

Jardin de deux nethes ParisDe två första bilderna i inlägget kommer från Jardin des Deux Nèthes i 17:e. Trädgården ligger  längst in i en smal park bakom en lekplats. En ska veta att den ligger där för att hitta den!

Odlingen startades 2005 och består både av privata lotter och lotter som används av barn från närliggande skolor. På området finns en gemensam kompost, ett insektshotell, ett trädgårdsskjul samt sittplatser under tak.

Jardin de deux nethes ParisPå helgerna anordnas aktiviteter för barn och lokalbefolkning och varje år hålls fem trädgårdsfester, från påskäggsjakt till skördefest.

Jardin Martin Luther King Parc

När du ser symbolen för Main Verte  (gröna fingrar) så vet du att du har hittat rätt.

I Martin Luther King-parken ligger Jardin de Perlimpinpin. Trädgården har funnits sedan 2008 och drivs av medlemmar i en förening och är även öppen för skolbarn.

Jardin de Perlimpinpin

Träpallen blir en extra odlingsplats både på höjden och tvären..

Jardin de PerlimpinpinMartin Luther King-parken är intressant i sig, eftersom det är en nybyggd park med flera smarta miljöaspekter. Till exempel samlar man regnvatten i en underjordisk bassäng, som används till bevattning. Vattnet pumpas upp med hjälp av vindkraft.

Poireau agile i Jardin VilleminStrax bredvid Canal Saint-Martin i 10:e ligger Villeminparken och kollektivodlingen Le Poireau Agile. Odlingen består av 50 tätt packade lotter i en cirkel runt ett stenlagt torg.

2010 uppskattade man att det fanns 300 pollinerande insekter på den 220 kvadratmeter stora odlingen. Föreningen anordnar också fotoutställningar med pollinerare och utbildningar.

Les Jardins du Ruisseau Les Jardins du Ruisseau hittar du på perrongerna på ett övergivet tågspår, ett fenomen som vi sett bland annat i Trädgård på spåret i Stockholm, High Line i New York samt Promenade Plante i Paris.  Den sista kommer jag att visa bilder på längre fram.

Många odlar i krukor på det stängsel som avgränsar perrongen från det övergivna spåret. Här finns också många bord och stolar för dem som vill hänga en stund.

Les Jardins du Ruisseau När du är i de här krokarna får du inte missa vintage- och antikaffärerna i St Ouen!

14 thoughts on “Hitta till Paris kollektivodlingar

    1. Fröbomb Inläggets författare

      Från början var det nog Gatsmart odling, den boken har inspirerat mig på många plan. Sen har jag läst många artiklar på nätet, jag kan inte franska men en kommer långt med Google translate och lite fantasi.

      Svara
      1. Fröbomb Inläggets författare

        Det blir fler och fler i alla städer! Ibland smarta och vackra, ibland tråkiga och misskötta. Det roliga tycker jag är att se hur odlandet tar plats i stadsmiljön.

  1. Josephine

    Vad glad jag blir att jag hittat din blogg! Verkligen superinspirerande och underhållande läsning. Jag har odlat lite smått på min balkong tidigare men har tänkt göra det till en större grej framöver då jag flyttar snart så jag behöver alla tips och all inspiration jag kan få.

    Perfekt med trädgårds-guiden, funderar på att åka tillbaka till Paris i vår och då ska jag definitivt komma ihåg din guide!

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Vad glad jag blir när du säger det! Balkongodling är roligt, begränsningar gör att man tvingas bli kreativ. Jag får kika in på din blogg och kolla hur det går. Florist, vilket spännande jobb!

      Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Vad roligt och tack för att du länkar vidare! Det är många som vill odla i stan nu, för att det är roligt och för att man hoppas att det kan göra skillnad.

      Svara
  2. Ping: kollektivodlingar i paris | Bagisodlarna

  3. Alex

    W O W
    Vilket inlägg. Du är verkligen fenomenal på att skriva! Dessutom blir man så otroligt frestad av att åka till Paris och flanera bland gator och grönska! Heja dig.
    Kram
    / A

    Svara

Kommentera

