Vinbär och smultron – vårt eget smågodis

VinbärDet har inte varit så mycket odling att tala om när det gäller min vinbärsbuske. Det har bara varit en lång väntan på att de klasar med hårda bär som fanns på plantan när jag köpte den i maj ska bli ätklara. Den stora utmaningen blir att se om jag lyckas övervintra busken.

Vinbären är söta och smakrika. Skörden på de sista kvarvarande bären åt vi upp framför tv:n, som smågodis.

Vinbär

Men de flesta bären hade redan plockats av hungriga fingrar, och då menar jag inte bara Lilla R utan vi har alla varit där och tagit för oss när vi hängt på balkongen.

Jordgubbarna och smultronen försvann ännu fortare, så några recept på dessa kommer det inte heller att bli.  Det är svårt att motstå när man ser att det lyser rött mellan bladen. Och varför ska man avstå när man har egna godisbuskar på balkongen.

Jordgubbsblomma

Anledningen till att jag så brutalt rensade busken på alla bär är att vi sedan några veckor är på semester i Frankrike.

Bland alla parker, restauranger, lekplatser och museum har jag även passat på att besöka några parisiska stadsodlingar. Mer om det i senare inlägg!

2 thoughts on “Vinbär och smultron – vårt eget smågodis

Kommentera

