Persilja och bloggsvacka

Persilja

Nu har det varit tyst ett tag ett litet tag. Balkongen växer och frodas och det saknas inte idéer, utan min bloggsvacka beror på tidsbrist och att jag saknar disciplin att ta mig tid till bloggen när lediga stunder dyker upp.

Jag känner stor respekt för alla som håller sina bloggar levande och aktiva år efter år! Det kräver både arbete och planering och lust. Jag vet inte vilket tempo jag kommer att hålla framöver, men i dag tänkte jag i alla fall berätta om min persilja, ett absolut måste i sommarodlingen som hamnar i både ett och annat som vi lagar.

Här kommer ett recept på Tabbouleh, där persiljan inte bara är en krydda utan själva huvudingrediensen.

Tabbouleh

En massa persilja. Bladpersilja är att föredra
Några knippen mynta
Bulgur
Tomat
Gurka
Salladslök
Olivolja
Citron

Jag har inga proportioner för jag brukar komponera min tabbouleh på fri hand. Generellt brukar jag försöka ta mindre bulgur och mer persilja än jag tänkt från början.

Restauranger serverar ibland tabbouleh helt utan bulgur, och det kan jag rekommendera att ni testar om ni har mycket persilja i landet.

Hacka persilja och mynta
Koka bulgur och låt svalna
Hacka tomater och gurka. Ta ur kärnhusen om ni vill ha en torrare variant.
Hacka löken
Pressa citron
Blanda tomater, lök, bulgur, citron och olja.
Blanda sist i persilja och mynta.
Smaka av med salt och peppar

För en mer traditionell variant kan jag rekommendera den här underhållande genomgången av hur man gör ”den perfekta tabboulehn”

Tabbouleh

För mycket bulgur den här gången.

Persilja

Mitt lilla trädgårdsland. Komplett med kvickrot.

 

 

8 thoughts on “Persilja och bloggsvacka

  1. MrsUniversum

    Tabbouleh – mums! Men jag har gått bet på myntan. Vilken ska jag odla. Den jag köpte i kruka i handeln var väääldigt mesig i smaken. Har provat flera ”konstiga” myntor som far iväg men skulle vilja ha en helt vanlig tuva att ha till matlagningen – med god mintsmak. Har du förslag?

    För övrig gillar jag din header – bland annat för surströmmingsburkarna 🙂
    Ju större ”område” man skriver om, desto lättare att hitta något att skriva om. Samtidigt är det bra att ha en tydlig inriktning vilket du har. Och pausar måste man få ta 😉

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Jag har också mynta från affären så har inget bra tips. Själv skulle jag gärna vilja prova pepparmynta nästa år: http://en.runabergsfroer.se/?p=572. Men det är förstås en helt annan smak.
      Det är så klart lugnt att det blir en paus, men det känns liksom snopet att inte ha tid med nåt som jag tycker är väldigt kul.

      Svara
  2. alexochcarin

    Det är väl ändå det som är skönt med att ha sin egen blogg, man skriver när man känner för det om vad man känner för.. Men visst känner igen problematiken!
    Jag har en anteckningsbok som jag antecknar allt i, typ önskedrömmar, saker jag vill köpa, uppslag till blogginlägg och sånt. Har man då torka kan man alltid få nån idé därifrån.
    Blir det några lökar på balkongen? De ser jag gärna ett inlägg om i allafall😃
    Kram fina bloggkompis!
    /A

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Visst är det skönt att jag kan styra själv när och hur jag bloggar. Det är bara jag själv som tänkt att jag ska hålla ett jämnt flöde, men det får väl visa sig över tid vilket tempo som passar mig bäst. Den enda lök jag har haft på balkongen är vitlöksklyftor som jag stoppat ner för att blasten blir så god. Är det matlök eller blomlökar du tänker på?

      Svara
      1. alexochcarin

        Det var främst blomlökar jag tänkte på. Tulpaner, liljor, pärlhyacinter eller vad det nu kan tänkas vara.
        Har svårt att lyckas med mina tulpanlökar, vissa kommer upp och kommer igen men många visar sig aldrig ovan jord..

      2. Fröbomb Inläggets författare

        Ibland tror jag att hemligheten är att satsa på många lökar i jorden, kan nog inte bli för många. Jag har däremot några överblivna påskliljor som jag tänkte gräva ner ute i höst.

Kommentera

