Blommande mosstak

Blommande tak. När jag tittar ut på den här byggnadens tak på vår innergård brukar jag fantisera om vad jag skulle göra om jag fick chansen att anlägga en trädgård däruppe. Det är nästan provocerande mycket outtnyttjad yta.

Men i år har mossan på taket börjat ta sig och barnens uppslängda bollar har fått sällskap av små blommande öar. Kanske kommer hela taket att stå i blom om några år – jag tror att det kan bli fantastiskt vackert.

Blommande tak.

Mycket av odlingarna i Hammarby sjöstad tycks vara anlagda med avsikten att de ska sköta sig själva, med mer eller mindre lyckade resultat. Den här typen av mosstak är ju perfekta på det viset, att man får in grönska i stadsmiljön utan några krav på underhåll.

Här får småkryp som fjärilar, larver och spindlar leva ostört, ja med undantag för skatorna. Andra miljöfördelar är att vegetationen hjälper till att isolera huset och spara energi, samt att växtlighet överlag hjälper till att rena miljön.

Blommande tak.

Så här ser de ut på närmare håll. I början av sommaren var blommorna solgula, nu börjar de dra mot rödbrunt. Jag har förstått att det är någon form av sedumväxter, men är det någon som vet vad de här blommorna heter?

Mosstak kan man ju ha hemma i trädågården också. Kristina med bloggen Kristinas Oas håller på att odla fram sitt eget gröna tak med enbart fetbladsväxter, det låter som ett spännande projekt.

Eller så gör man så här: anlägger ett mosstak på en buss som hjälper till att ta upp och binda några av de luftföroreningar som bussen släpper ut.  Jag vet inte hur väl det funkar, men vilken rolig idé.

mosstakbuss

5 thoughts on “Blommande mosstak

  1. lenaericsson

    ja i alla fall så tar de ju upp koldioxid när de växer och det är bra! Mossor tar också upp en hel del tungmetaller också. Det är en av nackdelarna med att elda en del torv, att man då frisläpper sånt igen….så visst borde det fungera, men helst skulle jag nog ha solpaneler på taket så att det inte släpptes ut några avgaser! 🙂

    Svara
  2. Kristinas oas

    Hej! Taket du tittar ut på kommer ju att bli jättesnyggt med tiden! Och så bra för alla småkryp och fjärilar att få ha en miljö ”i fred”, så att säga. Vi får väl se hur det går med mitt gröna tak, men jag ska göra ett försök att fixa det själv i alla fall. Roligare så… 🙂 Mvh Kristina

    Svara
  3. Alex

    Å de är så fint med grästak/torv/mosstak..
    I Norge kryllar det ju av vackra hus med sånna fina tak!
    Helt klart nåt att sätta upp på önskelistan.
    Ska snart visa några statusbilder på växtligheten i mina odlingslådor😃
    Håll utkik på bloggen.
    Kram!

    Svara

Kommentera

