Mynta – bäst i egen kruka

MyntaJag brukar alltid ha en kruka mynta hemma sommartid, oftast har jag köpt den på mataffären. I år har jag även frösått temynta, men den har inte riktigt växt till sig än.

Av alla kryddor som går att köpa i grönsaksdisken är myntan förmodligen den som är lättast att hålla liv i (basilika hamnar i botten).

Den gör sig i bäst i egen kruka eftersom den sprider sig så lätt och har en tendens att ta över. Så den får inte komma i närheten av min kryddplantering.

Jag använder mynta till te, i drinkar och i desserter. Myntasås är vanligt i exempelvis marockansk mat och på meze, men jag har inte provat. Kom gärna med tips om ni har vegetariska recept med mynta!

Oftast blir det just så här: i en dessert med färska frukter och bär. På den här tallriken ligger vattenmelon, honungsmelon, äpple och apelsin.

Dessert med mynta.

Vattenmelon, honungsmelon, äpple, apelsin och mynta.

2 thoughts on “Mynta – bäst i egen kruka

  1. lenaericsson

    Så gott det ser ut! Ja dom är väldigt invasiva myntorna. Tar fort över. Jag har marockansk mynta som jag köpte en kruka av i mataffären i en jordlåda ute. Nu efter 3 årär den lilla plantan en kvadratmeter…

    Svara

Kommentera

