Jag rensar ut plasten ur vår vardag

Plast är en av världens smartaste uppfinningar och finns i det mesta runt omkring oss. Men det är lätt att få migrän av larmrapporterna om vad kemikalierna gör med oss, med naturen och inte minst med de arbetare som tillverkar de prylar vi använder.

Jag gör vad jag kan för att dra ner på antalet plastprodukter i vårt hem till ett minimum, framför allt när det har att göra med mat och barn. Nu har jag dessutom köpt hem boken ”Den onda badankan Ditt barn och de osynliga gifterna”. Det brukar sluta i omfattande plastsanering i hemmet har jag förstått.

Här är några exempel på saker vi redan gör för att minska användningen av plast:

VällingflaskorVällingflaskor i glas har vi använt i två år nu. De är dyrare i inköp men det är så värt det. Vi kör dem i diskmaskin och de är fortfarande i nyskick.

Matlåda.Alla matrester läggs i glas- och porslinsskålar. Det här är ett loppisfynd som kostade mig två kronor. Glas är förmodligen det mest prisvärda på loppismarknaden, till skillnad från 50-talsporslin som jag också gärna håller utkik efter. En djup skål med assiett över funkar också bra.

Matlådorna som jag tar med till jobbet håller jag på att byta ut till varianter av rostfritt stål.

Ingenting genererar så mycket plast som ett blöjbarn. Vi hade tygblöjor den första tiden och det blir en enorm skillnad och mycket bättre och luftigare för barnets rumpa. Men våran variant med vikblöjor ramlade bara av när barnet blev för rörligt. Sen blev det inte av att testa andra modeller vilket är synd för det är nog en av de största besparingar man kan göra. Nu är det potträning som gäller och jag längtar efter den dag han är helt blöjfri.

Iphoneskal från Pela.

Ibland behöver man en produkt med plastens funktion men då kan det finnas miljövänligare alternativ om man surfar runt. Mitt nya Iphone-skal är gjort av lin och kan brytas ner i en industriell kompostanläggning.

Badleksaker, kritor och leklera är annat som också går att hitta som mer miljövänliga produkter. Jag har köpt mycket grejer på på webbshoppen Ekokul.

9 thoughts on “Jag rensar ut plasten ur vår vardag

  1. lenaericsson

    Jag tror ni gör helt rätt. Gjorde just en facebook uppdatering om ”ung familj som tänker rätt”… Plast är ett fantastiskt material, men alla mjukmedel och eftalater är lite läskiga…. Det är sådana unga familjer som ni som gör det lättare att sitta här som medelålders och se att det sker förändring! Go girl go!! 🙂

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Vad roligt 🙂 Det är ju först på senare år som man har börjat forska i och förstå vad de här kemikalierna gör med oss. Vi är nog ganska många som nu börjar se upp med vad vi omger oss med.

      Svara
  2. bokalskandemamman

    Vi försöker också rensa plast här hemma, har läst mycket om glasformar för förvaring av mat och som man även kan värma upp maten i. Har du något tips på bästa stället att hitta sådana, förutom loppis menar jag…

    Svara

Kommentera

