Balkongodling för den som reser bort

20130622-235405.jpg

Sommar och semestertider kan i värsta fall krocka med balkongväxternas behov av tillsyn. Jag har både vattnat sönder och torkat ihjäl mina blommor under åren, men nu tycker jag att jag har hyfsat bra koll på vad de tål.

Så här får jag mina växter att överleva när jag är bortrest:

Vår balkong ligger i halvskugga med sol klockan 15-20 ungefär. Blåsten torkar ut en del, men resor på uppemot en vecka brukar jag klara bra med enbart självbevattning.

Lindesbergskrukorna har en inbyggd självbevattningsfunktion och den har funkat bra hittills. I balkonglådorna samt i mina odlingssäckar sticker jag ner en petflaska med vatten. Då sipprar vattnet ner i jorden efterhand. Även glasflaskor funkar bra, men exempelvis en ölburk går sämre, det är i tratten som hemligheten ligger. Under fem dagar går ungefär en halv petflaska åt. För att det ska funka måste jorden redan vara fuktig när man stoppar ner flaskorna.

Tomat, tagetes och självbevattning.Jag har även köpt och provat ett slags snören i ett gummihölje som är gjorda för självbevattning, men jag tycker inte att de funkar så i år struntar jag i dem.

Alla mindre krukor tar jag in från balkongen och ställer på golvet på en plats som inte är i direkt solljus. De får en rejäl vattning, men det ska inte vara vatten kvar så att rötterna står i blöt för då kan de börja ruttna. Det kan gå att rädda en uttorkad planta men en växt vars rötter har börjat ruttna är körd.

Alla blommor som står i fönsterna får också komma ner på golvet, med undantag för om jag har frösådder i odlingstråg, för de har det bra i sitt eget mikroklimat.

Om jag har små, nyplanterade plantor gör jag ett enkelt miniväxthus genom att trä över en genomskinlig plastpåse. Det är just små plantor som stryker med först om det blir för torrt.

Tio dagar funkar, sedan är det dags att be om vattningshjälp för min del.

Så jag har gott hopp om att jag ska få åka omkring och turista utan att oroa mig för att den tid jag lagt ner på balkongen ska vara förgäves. Överlever inte mina odlingar – så är det faktiskt inte hela världen heller.

Här kommer lite bilder från vår senaste tur till Gotland:

Borgvik Katthammarsvik

Frukost bland blommande rosor på en gammal borggård i Katthammarsvik.

Rosor Hundratals rosknoppar på vippen att slå ut.

20130622-235253.jpg

4 thoughts on “Balkongodling för den som reser bort

  1. lenaericsson

    kluriga anordningar!
    Såg att du lagt in en bild där man kan se vilka bloggar som tillhör vilka zoner. Kämpar som en gnu men lyckas inte få till det. Hur gjorde du?

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Jag tyckte också att det var trixigt. Men jag gjorde en bild-widget och sen fyllde jag i bild-url samt länk-url som jag hittade hos Tankar från Trädgårdsmästaren.

      Svara
  2. Ping: Snapshots från odlingarna | kirans blogg

Kommentera

