Recension: Castor odlar

Castor odlar.Vi är en bokälskande familj och Lilla R tycks ha anammat det intresset. Än så länge tycker han att mobilen (som i rasande fart håller på att konkurrera ut böckerna ur mitt liv) är ointressant.

Däremot kommer han ofta farande med en bok som han vill att vi ska läsa. På topplistan ligger just nu: 1: Böcker om fordon 2: Pippi Långstrump 3: Alfons Åberg.

Och eftersom Lilla R även tycker att det är spännande med växter och odling så brukar jag hålla ögonen öppna för barnböcker som handlar om det. Från och med i dag har jag också en ny kategori här på bloggen: Barnböcker om odling, där jag kommer att recensera de böcker jag kommer över.

Castor odlar.

Först ut är den här pärlan: Castor odlar av Lars Klinting. Den passar min tvååring men funkar nog upp i ganska hög ålder.

Boken handlar om bävrarna Castor och Frippe som en dag beslutar sig för att odla bönor hemma i kösfönstret. Allt är väldigt gulligt och informativt, så pass att det kan användas som en instruktion för hemmaodling av bönor.

Castor odlar.

Jag tycker att Lars Klinting på ett effektivt sätt lyckas fånga vad spännande det är att sätta ett frö och se vad det är som dyker upp.  Kanske är det något som går att äta?Castor odlar.

När boken är slut brukar Lilla R alltid hävda att han ”vill äta bönor” och att ”bönor är jättegott”. Tyvärr brukar den lusten inte sitta kvar när han får bönor på tallriken, men av alla saker som en kan hjärntvätta sina barn med måste det här vara en av de bättre.

Rekommenderas till alla med vetgiriga knattar!

Brytbönor

 

Små bönor på tillväxt. Så småningom ska vi också få skörda.

10 thoughts on “Recension: Castor odlar

  1. lenaericsson

    Perfekt! Det är så kul att läsa tillsammans, ännu roligare om det är en bok man själv gillar också, eftersom man ska läsa dom 200 gånger eller så… 😉
    På biblan brukar det finnas en jättebra hylla faktaböcker för barn. Lite för liten är din 2 åring nu, men sen finns där sprängfyllt med böcker där man kan experimentera tillsammans!

    Svara
  2. blomjonas

    Fint inlägg, jag blev också inspirerad. Tyvärr har bara en enda böna tagit sig för mig i år, måste sätta om, fast det är sent. =) Kul blogg! =) //Jonas

    Svara

Kommentera

