Semester och småkryp

VäxthusFlera av de plantor jag drivit upp i köksfönstret brukar få flytta ut till det här härliga växthuset hos min vän och släkting C i Stockholm skärgård. I år är det två physalis, en chiliplanta och en paprikaplanta. Det är roligt att jämföra hur det växer i olika klimat.

Här stod jag och njöt av att plantera två mycket törstiga physalis på sommarens första semesterdag.

Nässelvatten

Jag passade också på att göra nässelvatten som vi ska prova som växtnäring i sommar. Nässlor finns det gott om. Säsongen för nässelsoppa är tyvärr över men annars är det en favorit.

Riktlinjen för nässelvatten är ca 1 kg färska nässlor till 10 liter vatten. När nässelvattnet har stått till sig en vecka kan man börja gödsla med det.  1 del nässelvatten till 10 delar vatten blir lagom starkt.

Nässlor

När jag redigerade bilderna upptäckte jag att ett litet djur hängt med ner i hinken. Kan ni se?

Snigel

Andra djur som det var gott om var de här gynnarna, som fanns lite överallt på marken eftersom vädret svängde kraftigt mellan sol och regn. Jag trampade ihjäl minst en stackare som lyckades befinna sig på fel plats. Ljudet av skal som knäcks är helt fruktansvärt.

Nässelvatten

Nu står hinken en bit bakom huset och väntar på mitt nästa besök.

Växthus

Kommentera

