Påskägg och jordgubbskrasse

Frösådd. Foto: Hedvig Eriksson (Fröbomb)Ett gäng nya fröer har fått komma i jorden! Det är dels såna som inte tog sig sist och dels några som ändå behöver sättas om under sommaren, som rädisor och sallader.

På lapparna kan ni se mina preferenser när det gäller färg.

Morot Solar Yellow, Rädisa Easter Egg, Mangold Bright Lights och Sallad Ruby Bright Green and Red är några av de grönsaker som är på gång.

Blomsterkrasse. Foto: Hedvig Eriksson (Fröbomb)Här tittar krassens första blomma upp ur odlingssäcken. Jag tycker att krassens blommor är otroligt gulliga, den här sorten heter Strawberries and Cream och den får både ljusgula och orangea blommor. Jag har lite svårt för krassens stam, men ska försöka få till en snygg plantering i år där de gulliga blommorna och bladen kommer till sin rätt.

Med denna krasse ansluter jag mig till Anna Vattenkannas utmaning Månadens favoritväxt.

mffärg

8 thoughts on “Påskägg och jordgubbskrasse

  1. lenaericsson

    Runda blad är väl fint? Jag tänkte på krassens då. Jag testade i år att stoppa ner en morot i en av krukorna på jobbets balkong. Moroten ska gå i blom andra året. Det lite dilliga bladverket tyckte jag blev fint med lite krasseblad runt…

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Det låter som en rolig kombination! Jag kan tänka mig att det blir många kommentarer ”är det inte en morot här?”. Jag tycker att krassens blad är jättsöta, men det jag har svårt för är att det blir en lång, kal stam vid roten som är mer beige/brunfärgad. Jag har bara provat en sorts krasse, vet inte om det brukar vara så.

      Svara
      1. lenaericsson

        Kommer inte ihåg att det blir kalt, men jag har inte haft krasse på några år…. Får väl se i höst. Har tryckt ner krasse lite här och där i år i mina trädgårdsland! 🙂

  2. Anna Vattenkanna

    Slingerkrasse är en av mina favoriter! Jag brukar ha några plantor varje år i mina rabatter. Där klänger de runt bland de andra växterna så någon ful stjälk syns inte. Däremot brukar kålfjärilslarverna glufsa i sig av blad och blommor på sensommaren men det är en helt annan sak 🙂

    Kul att du hänger på utmaningen!

    Svara
  3. Raija

    I år är nog första gången jag inte har någon krasse i trädgården, kom jag på nu. Men de är fina och blommar riktligt, vilket är kul.

    Svara

Kommentera

