Perenner på balkongen

Tidigare har jag rensat balkongen när vintern är på väg men i år ska jag testa att övervintra några av mina odlingar.

Därför har jag investerat i två Lindesbergskrukor. De är gjorda i ett material som kallas EPP och som känns och ser ut som frigolit. De ska skydda rötterna mot kylan på vintern och värmen på sommaren.

I den ena krukan har jag min vinbärsbuske samt en klöver. Den andra blir en kryddgård med lavendel, oregano, timjan och salvia. Det är växter som trivs bra ihop eftersom de har likvärdiga krav på sol och vatten.

Jag vill ju gärna odla i lätta kärl på balkongen. Om jag hade terrass och inte behövde bry mig om vikten hade jag helt klart valt att övervintra perennerna i ekfat/balja. Betong funkar också bra för den som gillar det. Men porslinskrukor eller odlingssäckar för den delen klarar inte kylan.

Ekfat Ekbalja

Vacker plantering med höstfärger i ekbalja på Rosendal.

Jag har köpt mina Lindesbergskrukor i storlek small och då fick jag med brasklappen att man behöver köpa medium eller large för att vara säker på att rötterna ska klara sig. Men jag tycker att de är så pass stora (fyller 18 liter och är 34 cm höga) att jag väljer att ta risken.

13 thoughts on “Perenner på balkongen

  1. inte fan gör det det

    Bra tips det där med Lindesbergs kurkorna! Jag är livrädd för vikten på balkongen….och jag har massor med perenner som jag övervintrar! Men man får väl hejda sig om balkongen börjar luta!

    Svara
      1. inte fan gör det det

        Bla. syren, hallon och lavendel. Jag gjorde så att när jag satte dom lade jag linne handukar runt om och i botten ( förruom leca kulor ) och sedan drog jag in allting mot husväggen och hoppades på tur!
        Och det har klarat sig bra! Tror att jag i år ska lägga något isolerande runt om krukorna, för säkerhets skull!
        Vet du hur mycket vikt en balkong tål?

      2. Fröbomb Inläggets författare

        Jag har börjat forska lite i det. På 80-talet var byggnormen 100 kg/kvm. Den senaste byggnormen, eller eurokoden som det kallas nu, är på 350 kg/kvm. Den är från 2011 och vårt hus är byggt 2006. Så om den gäller även för oss innebär det totalt 1,75 ton på min 5 kvm lilla balkong. Det känns ganska säkert. Men jag ska ta reda på mer om hur man tolkar och räknar ut de här siffrorna. När är ditt hus byggt?

  2. tylmadsodling

    Tanken att det skulle bli för tungt har slagit mig också. Jag ser nyfiket fram emot att läsa vad du kommer fram till. Huset jag bor i är byggt 2011. Visst har jag släpat hem några tunga säckar jord, men det borde inte komma nära 100 kg per kvm och ännu mindre 350 kg per kvm. Någon som vet hur mycket en säck (40-50 liter eller vad de är) jord väger?

    Angående övervintring skulle jag vilja övervintra oregano, timjan och jordgubbar. De står dock i helt vanliga plastbalkonglådor. Jag funderar på om man kan packa in dem i frigolit sent på hösten och sedan ta fram igen på våren. Men hur gör man rent praktiskt? Klipper man ner dem innan eller efter vintern, när är det dags att börja vattna igen etc? Bör man tillsätta mer gödsel i jorden innan nästa säsong, och hur gör man det på bästa sätt i en kruka?

    Svara
    1. Fröbomb Inläggets författare

      Många bra frågor som jag också vill ha svar på. Frigolit är bra isolering men om det är små balkonglådor finns en risk att det fryser. På vintern ska man vattna sparsamt men ändå kanske 1 gång månad. Och så tar man fram dem ur boet någon gång i april-maj beroende på vad det är för växt och hur vädret är.

      Svara
  3. Julio L. Wells

    Är uterummet eller balkongen frostfri över vintern, kan du omge dig med växter som är vana vid medelhavsklimatet. Ljus och frostfri placering är nödvändigt för övervintringen av dessa växter.

    Svara
  4. Linn

    Jag har övervintrat massor med saker på balkong, i mellanstora i stora plastkrukor. För det mesta har det gått bra, i år slarvade jag dock med inbäddningen och då frös en del saker sönder.
    Gräslök klara allt! Även liten kruka utan inbäddning
    Löjtnanshjärta gick bra med inbäddning av tidningar o svart sopsäck med litet lufthål högst upp.
    Hallonet överlevde några vintrar men fick nån sjukdom så jag fick göra mig av med det ändå.
    Rabarber har funkat både med tidningar o sopsäck, samt med isoleringsväv o bubbelplast.
    Jordgubbar o smultron funkar super också!
    Kombinationen skydd från väta och inte lufttätt tycker jag är jobbigast med övervintringen 🙂

    Svara
  5. Fröbomb Inläggets författare

    Jag är så glad att jag har startat den här bloggen och fått kontakt med så många experter! Intressant att höra att ni klarat övervintringen i vanliga krukor – kanske har jag bara fallit för försäljningstrick? Nu kommer jag nog att testa att övervintra lite mer sorter, som jordgubbarna och smultronen till exempel. I sin vanliga lilla låda men med isolering. Jag hör att det finns många olika varianter på isolering, jag får fundera på vad jag ska använda. Men än är det långt kvar till vintern!

    Svara
  6. rihane

    Prova att övervintra och testa. Det gör jag och mycket klarar sig både i Lindesbergskrukor(jag gillar dom skarpt) och annat. Ta gärna reda på mer om enstaka växter, vissa gillar exempelvis inte vinterväta. Det som är besvärligt för växterna är inte kylan utan vårsolen med växlande temperaturer(Uppvärmingn på dagen och nerkylning på natten). Något som jämnar ut temperaturen är exempelvis sten. Den här vintern täckte jag med fiberväv, över vissa växter, när våren kom med vårsolen.

    Svara

Kommentera

