En hjälpande hand

VinbärstomatDet är kanske är någon därute som har undrat huruvida den skrangliga vinbärstomat som jag även haft som toppbild ska lyckas ta sig. Nu måste jag tyvärr berätta att den har gått det här ödet till mötes.

Lilla R planterar vinbärsbuske.

Så kan det gå när man har en kompanjon som är en tvärhand hög och full av egna initiativ.

Busktomat.

Som tur var hade jag redan säkrat upp med den här kralliga modellen från Rosendal. En busktomat som redan blommar och som jag hoppas ska börja ge tomater snart. Tyvärr är de understa bladen gula och fnasiga. Jag hoppas att det inte beror på näringsbrist eller sjukdom, utan snarare på att de blev skadade i transporten.

Jag har ytterligare två plantor vinbärstomater kvar på tillväxt i köksfönstret, men de är ännu mindre, så vi får se om det hinner bli nåt av dem.

Leksaksbil i kruka.

5 thoughts on “En hjälpande hand

  1. Fröbomb Inläggets författare

    Det problemet har alla vi entusiastiska balkongodlare! Det finns en tumregel om 100 kg per kvm för frihängande balkonger som sägs härstamma från Boverkets byggnorm. Men jag har ingen egen källa på det. Det är så klart stor variation mellan olika balkonger. Jag har kontaktat min fastighetsvärd men inte fått något svar än, om jag får mer info så berättar jag!

    Svara
  2. lenaericsson

    Ta bort de gula bladen. De gör ingen nytta.
    Det är också bra att ta bort blad nerifrån sen också när den börjar komma igång ordentlig. Ser man blad som är påverkade av ohyra eller annat, så ta bort dom!
    Nästa år är året då vi odlar vinbärstomater. Jag hade tänkt, men glömde bort det då jag beställde frön, så jag har bestämt att det är inget bra vinbärstomat år ändå! 😉

    Svara

Kommentera

