Odla på gården

Pensé och murgröna i en balkonglåda.Jag hade under våren ambitionen att smälla upp en pallkrage nere på vår innergård för att odla morötter, potatis och solrosor – sånt som inte får plats på mina fem kvadratmeter balkong.

Vi bor i hyresrätt och när jag frågade hyresvärden Svenska bostäder fick jag tummen upp och besked om de kunde bidra med pengar till projektet.

Tyvärr kom saker emellan och jag hann aldrig ro detta i land. Men om vi bor kvar nästa år blir det definitivt en liten odling på gården. Då hoppas jag kunna locka med mig några av mina grannar också. I dag är innergården en livlig plats med mycket kids, och det vore kul om det var en plats där vuxna och barn vistades tillsammans.

För den som vill odla i stan finns det ofta större möjligheter än en kan tro. Om inte hyresvärden ställer upp så kanske kommunen är beredd att erbjuda mark för den som har ett ambitiöst odlingsintresse.

Eller så kan du ansluta dig till någon av de aktiva stadsodlare som redan finns. Hos  Stadsodling Stockholm hittar du en karta och kontaktuppgifter.

http://www.stadsodlingstockholm.se/

Kommentera

